Beleef Bruinisse: mosselen eten bij de bron

Authentiek Zeeuws mosseldorp sinds de 15e eeuw

Al sinds het ontstaan in 1468 is het Zeeuwse dorp Bruinisse (ook wel ‘Bru’ genoemd door de inwoners) onlosmakelijk verbonden met de mossel. Het is niet voor niets dat er een levensgrote mossel op de dijk prijkt en Bruinisse de bijnaam ‘mosseldorp’ draagt. De florerende mosselindustrie wakkerde echter ook nieuwe ambities aan: de visserij en ambachten in Bruinisse kennen een steeds grotere diversiteit.

Geschiedenis van Bruinisse
Met een ligging aan Nationaal Park Oosterschelde en het grootste zoutwatermeer van Europa, de Grevelingen, is Bruinisse al sinds jaar en dag een uitstekende uitvalsbasis voor vissers. Het getij, de geulen en het ondiepe water zijn uitermate geschikt voor de kweek van mosselen. Dat hadden de inwoners in de 15e eeuw al door en dat is eeuwen later nog steeds de basis voor de succesvolle industrie.

In het verleden vonden de mosselen niet alleen lokaal gretig aftrek. Vanaf de tweede helft van de 19e eeuw voeren de houten schepen tot aan Londen om aan de vraag van Bruse mosselen te voldoen. Daarnaast werden mosselen gepekeld om naar Duitsland vervoerd te worden per trein en hadden de Bruse vissers zelfs een monopoliepositie in de mosselhandel met Brussel.

Mosselcultuur anno 2020
Vandaag de dag draait het in Bruinisse nog steeds vooral om de mosselcultuur: er zijn maar liefst 23 mosselkweekbedrijven actief en daarnaast beschikt het dorp ook over mosselgroothandels en winkels voor consumenten. De bloeiende industrie is echter niet alleen aantrekkelijk voor de lokale economie: ook voor recreatie staat Bruinisse steeds meer op de kaart.

De gunstige geografische ligging zorgt voor een goede bereikbaarheid vanuit de rest van Nederland en maakt van Bruinisse een ideaal startpunt voor een ontdekkingstocht door Zeeland. De mosselvloot van Bru is met eigen ogen te zien in de kleurrijke haven en wie meer over de geschiedenis van het dorp en de industrie wil weten, kan een bezoek brengen aan Brusea: het visserijmuseum van het dorp. De groeiende recreatie biedt daarnaast ook mogelijkheden voor de restaurants in Bruinisse.

Mosselgilde: mosselen eten bij de bron
Bruinisse als mosseldorp op de kaart te zetten, dat is de missie van het in 2016 opgerichte Mosselgilde. Bij dit samenwerkingsverband van een zestal restaurants staat namelijk de mossel - en met name de kwaliteit ervan - centraal.

Niels Habraken, voorzitter van het Mosselgilde: “Voor kwaliteitsmosselen moet je bij de bron, en dus in Bruinisse, zijn.”

Ambachtelijke diversiteit
Dat de authentieke mosselcultuur nieuwe ambities heeft aangewakkerd blijkt uit het steeds diverser wordende aanbod van bedrijven in de visserij of andere aanverwante initiatieven. Het kweken van oesters werd eerder ook al gedaan rond Bruinisse, maar beleeft de afgelopen jaren een opleving waarbij zelfs de nieuwste techniek wordt toegepast: kweken op tafels. Iets wat in het buitenland al veelvuldig gedaan wordt. Ook wordt de vangst en handel van mesheften (scheermessen), Oosterscheldekreeften, harder, zeebaars en paling op steeds grotere schaal gedaan.

De recente opening van het bedrijf Zeeuwsche Zoute in Bruinisse blaast een ander ambacht ook weer nieuw leven in: waar zoutzieden eeuwenlang niet werd gedaan in Zeeland is het nu weer terug van weggeweest. Het zeezout gewonnen uit de Oosterschelde draagt zo bij aan het rijke palet van ambachten in het dorp en vormt een harmonieus geheel met de essentie van Bru, de mossel. Het is de hoogste tijd om de authenticiteit en diversiteit van Bruinisse zelf te gaan beleven.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Dit persbericht is verstuurd door Zapper PR, in samenwerking met het Mosselgilde en Zeeuwsche Zoute

Beeldmateriaal is te downloaden via het persportaal.

Het Mosselgilde Bruinisse is in 2016 opgericht. Dit is een uniek samenwerkingsverband tussen een zestal restaurants in Bruinisse met als doel om het dorp meer en beter op de kaart te zetten als Mosseldorp. Leidend is de kwaliteit van de mosselen die in alle restaurants geserveerd wordt. Dat moeten de beste mosselen zijn. Verder heeft het Mosselgilde als missie om het Mosseldorp Bruinisse door middel van promotie de aandacht te geven die ze verdient. Meer informatie: www.mosseldorp.nl

Persreis
​Wil jij zelf ook het Mosseldorp Bruinisse beleven? Op 18 september 2020 organiseert het Mosselgilde in samenwerking met Zapper PR en Zeeuwsche Zoute een persreis naar het Zeeuwse dorp. Tijdens deze dag staat de mosselcultuur van Bruinisse centraal. We gaan o.a. varen op een echte Bruse mosselkotter en brengen een bezoek aan de zoutziederij van Zeeuwsche Zoute. Een definitief programma volgt op een later moment, maar je kunt je interesse alvast kenbaar maken via dit formulier.

Bianca van der Ham
Bianca van der Ham Communicatie & PR, Mosseldorp

Over Mosseldorp Bruinisse | Mosselgilde

De mossel is onlosmakelijk met Bruinisse verbonden. Van oudsher is de mosselkweek voor de lokale bevolking een van de belangrijkste bronnen van inkomsten geweest. Het dorp draagt deze geschiedenis nog steeds uit; Bruinisse beschikt nog over een grote actieve mosselvloot. Mosselen eten doe je bij de bron, in Bruinisse!